Drukuj

Z wielką radością chcemy przekazać informację, że nasza szkoła uzyskała tytuł UWAŻNA SZKOŁAdołącza tym samym do międzynarodowego grona ponad dziewięćdziesięciu placówek w Polsce i za granicą, realizujących program "Czas na Uważność". Udział w 8-tygodniowym programie wzięła mgr Karolina Kozioł, nauczycielka języka angielskiego, która uzyskała Certyfikat Realizatora.

Dokument uprawnia do prowadzenia programu "Czas na Uważność" z młodzieżą w wieku 13-15 lat w formie cyklu 12 lekcji uważności na godzinach wychowawczych lub zajęciach dodatkowych organizowanych w SZKOLE, z poszanowaniem praw autorskich i na oryginalnych materiałach Polskiego Instytutu Mindfulness.

Na czym polega polega trening uważności?

Oto fragment zaczerpnięty z podręcznika realizatora na temat programu: “W dzisiejszej szkole młodzież ma napięty program zajęć i żyje pod silną presją osiągnięć (jak wskazują badania w Stanach Zjednoczonych, około 85% gimnazjalistów odczuwa stres związany z naciskiem na wyniki). Młodzież ma mało przestrzeni, żeby nawiązywać wzajemne kontakty i niewielu nauczycieli, którzy pokazują, jak nawiązać kontakt z samym sobą. Czas spędzany w samotności najczęściej „zagłuszają” poszukując dodatkowych bodźców, mocnej stymulacji poprzez gry, muzykę, filmy. Dłuższy czas w samotności odczuwają jako silnie stresujący, deprywujący. Między innymi dlatego czas nauki zdalnej odbił się tak negatywnie na zdrowiu psychicznym uczniów. Dzięki uczestnictwu w zajęciach pokażemy im, jak poznawać siebie, jak cieszyć się sobą, jak siebie doceniać i jak się o siebie troszczyć. I jak budować relacje oparte na uważności z otoczeniem. Chcemy obudzić w młodzieży prawdziwe zainteresowanie tym, „jak to właściwie ze mną jest?” albo „jak mają inni?” czy też „czy muszę wierzyć we wszystko, co o mnie mówią?”. Pytań, z którymi boryka się młodzież jest wiele. Nie potrafimy udzielić odpowiedzi na nie wszystkie. Ale poprzez lekcje uważności chcemy pokazać, że te pytania słyszymy i są dla nas ważne. Chcemy też dać przestrzeń do samodzielnego lub wspólnego poszukiwania odpowiedzi na drodze indywidualnego doświadczenia i dzielenia się własnymi odczuciami. Czas na Uważność jest autorskim programem rozwijania uważności jako kompetencji osobistej uczniów w wieku 13-15 lat. Jest zainspirowany kursem redukcji stresu MBSR (Mindfulness-Based Stress Reduction) i został dostosowany do potrzeb i możliwości rozwojowych danej grupy wiekowej. Tematyka programu i ćwiczenia odpowiadają współczesnym wyzwaniom, z którymi mierzą się nastolatkowie w procesie dorastania. Uczestnicy rozwijają kompetencje związane z zarządzaniem uwagą i emocjami w celu wzmocnienia funkcji poznawczych oraz lepszego radzenia sobie w trudnych sytuacjach i relacjach społecznych. Proces redukcji stresu i rozwijania uważności trwa minimum 3 miesiące i zakłada samodzielne ćwiczenia uczniów między spotkaniami.”

"Jest coraz więcej dowodów na to, że uważność poprawia jakość uczenia się. Jeśli dla dorosłych uważność okazuje się przydatna, to dzieciom jest ona wręcz niezbędna. Mózg i system nerwowy dziecka rozwijają się i ich wrażliwość na negatywne skutki stresu jest znacznie większa. Jest rzeczą pierwszej wagi, by stymulować u dzieci i wspierać ich naturalną dobroć i szczerość oraz ich naturalną skłonność do bycia obecnym – dzieci są przecież przyszłością świata." Jon Kabat-Zin (inicjator I autor kursu redukcji stresu MBSR ).